“Als iets Gratis is, is de kans groot dat U het product bent”. Dit is een uitspraak die tijdens onze presentaties al lange tijd wordt gebruikt.
Waarom denkt u dat u overal maar een account moet aanmaken? Waarom denkt u dat Google zoekmachine gratis is? Of de opslagruimte op Google Drive? AWS? Microsoft OneDrive? Facebook? LinkedIn? En ga zo maar door.
Waarom zouden bedrijven miljoenen investeren in grote datacentra en servers om deze diensten kosteloos op aan te bieden? Wie “The Social Dilemma‘ op Netflix heeft gekeken weet dat deze vraag door deze tech-bedrijven zelf wordt beantwoord. Adverteerders. Data wordt ‘het nieuwe goud‘ genoemd.
Het is bijzonder waardevol voor deze adverteerders om alles van u te weten. Wat zijn uw interesses, uw voorkeuren, uw hobby’s, uw werk, uw kennissenkring, uw politieke voorkeur etc. Uw persoonlijke digitale profiel is geld waard. Is het u nooit opgevallen dat als u één of twee keer op een leuk filmpje hebt geklikt van een stel poezen, of op een product om op website, en u daarna overstelpt wordt door dezelfde soort filmpjes en producten op andere locaties die u bezoekt? Wist u dat Google u een heel ander resultaat geeft op een zoekopdracht, dan dezelfde zoekopdracht door uw buurman?
Afijn, wij zouden lang kunnen doorvertellen hoe het huidige internet zich heeft ontwikkeld en waarbij de eigenaren van deze datacentra en data hiermee een enorme invloed hebben op onze samenleving. En dan hebben we het nog niet gehad dat door dit monopolie deze Techbedrijven nu hebben laten zien nauw samen te werken met overheden, waarbij van alles wordt gecensureerd en gecanceld wat men niet aanstaat.
Toen men in 2017 begon te bouwen aan het nieuwe internet, was er nog geen sprake van een pandemie of oorlog in Oekraïne. Enkele van de redenen om een nieuwe internet te ontwikkelen waren:
- Decentraal data opslaan is veiliger dan centraal;
- Het is beter schaalbaar, arme landen hebben hier ook toegang;
- Energiezuiniger, beter voor onze planeet;
- Autonomie terug naar de gebruikers
- en meer…
Als bijkomend voordeel raken door het decentraal opslaan van data de grote Big Tech bedrijven automatisch hun monopolie kwijt. Dat is nu eenmaal inherent aan deze Decentrale oplossing.
Data komt weer in handen van diegene van wie deze is; de mens. Soevereiniteit en autonomie zijn kernwaarden voor dit nieuwe internet
U zou zich nog kunnen afvragen; kunnen wij niet zonder internet, mobiel en laptops?
Vast wel. We hebben generaties zonder gedaan. Het wordt echter vaak onderschat dat wij de huidige kennis en kennisniveau van onze samenleving te danken hebben aan het internet. Of het nu makkelijk contact is met onze dierbaren, betaalverkeer, onderwijs of navigatiesystemen, allemaal hangt het van internet aan elkaar. We kunnen bijvoorbeeld weer terug naar lokale samenlevingen door deze opgedane kennis. En met de komst van Artifical Intelligence kunnen we maar beter zorgen dat wij een eerlijk, sociaal, vrij en democratisch internet hebben dat gebaseerd is op gelijkheid en veiligheid.
Bezoek onze website indien u wilt weten hoe u kunt investeren in ‘uw’ internet.